Op ruim 10 jaar tijd is het aantal jongeren dat in Halle en omstreken de fiets gebruikt om naar school te gaan bijna gehalveerd. Dat blijkt uit een bevraging van bijna 7.000 jongeren in de regio van Halle. De slechte fietsinfrastructuur zou daarbij een belangrijke rol spelen.
Fietsen is hot, en dus zou je verwachten dat meer jongeren met de fiets naar school komen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn", zegt Wim Verdeyen. Verdeyen is coördinerend schooldirecteur van de scholengemeenschap Kardinaal Cardijn. De scholengemeenschap bevroeg bijna 7.000 leerlingen en de resultaten spreken voor zich. In 2004 gebruikte nog 20% van de jongeren de fiets om naar de school te gaan, in 2017 was dat gedaald naar 11%.
"De weg moet veilig en aangepast zijn, ook ouders geven dit aan als probleem" - Wim Verdeyen - Scholengemeenschap Kardinaal Cardijn
De meeste jongeren (meer dan 40%) gebruiken de bus om naar de school te gaan, en die bus blijft in populariteit toenemen. Op de vraag waarom leerlingen niet met de fiets komen zijn de antwoorden duidelijk, zegt Wim Verdeyen: "De weg naar school is op vele plaatsen niet aangepast aan de zwakke weggebruiker, zeggen heel wat leerlingen. Ook zijn vele kruispunten niet veilig ingericht." Door de slechte infrastructuur kiezen heel wat jongeren en hun ouders ervoor om toch met de auto te komen.
Dringend actie nodig
De scholengemeenschap geeft toe dat er de afgelopen jaren al verschillende inspanningen gebeurd zijn, maar vraagt toch aan alle betrokkenen zoals de stad en het gewest, om een tandje bij te steken. En dat is geen overbodige luxe want in Halle alleen al zal het leerlingenaantal nog stijgen met 1.200 leerlingen tegen het schooljaar 2024-2025. "Als we zo verder gaan betekent dat 200 extra leerlingen die elke ochtend met de auto aan de schoolpoort worden afgezet", zegt wim Verdeyen. "Gelukkig is er een goede samenwerking met De Lijn en met de stad. We hopen dat we met deze informatie elkaar kunnen helpen om dit probleem aan te pakken."
Bron: vrt nieuws