Naar aanleiding van de dag van de ambachten publiceren we onze visie op lokale economie.
Oneerlijke concurrentie
Gigantisme betekent letterlijk een buitenmaatse of ziekelijke groei. Het belangrijkste negatieve gevolg ervan in een economie is oneerlijke concurrentie. Grote bedrijven beschikken over grotere reclamebudgetten en kunnen zo een soms minderwaardig product toch concurrentieel in de markt zetten en houden. Ze beschikken daarbij over big data over consumentenvoorkeuren waardoor ze een commerciële voorsprong hebben in hun marketing. Hun grootte zorgt ook voor schaalvoordelen in hun productie en logistiek en ze kunnen meer financiële risico’s nemen. In de praktijk blijkt ook dat grote bedrijven relatief minder belastingen betalen dan kleinere bedrijven. Het gevolg is een schraler aanbod voor de consument.
Belangrijk voor een lokale gemeenschap
Het belang van lokale economie is uiteraard om te beginnen financieel; het zorgt voor inkomen voor een groot deel van de burgers en voor de overheid via belastingen: 68% van de werknemers werken in Vlaanderen voor een kmo. Maar het belang van lokale economie is veel ruimer.
De lokale economie heeft als belangrijke werkverschaffer ook een sociaal belang: in een sterke lokale economie is er namelijk ook plaats voor sociale economie, bijvoorbeeld voor mensen met een beperking - kijk naar de stad Geel waar veel lokale werkgevers in feite ook mantelzorgers zijn.
Tenslotte heeft een lokale economie ook een ecologisch belang. De korte keten economie in bijvoorbeeld de voeding wil lokale productie en consumptie fysiek dichter bij elkaar brengen. Het zorgt daardoor voor minder kilometers transport én tegelijk voor meer lokale tewerkstelling. #KoopLokaal is het antwoord op de ecologische vraag naar minder transport. Ook de circulaire economie, (in de ruime zin van het woord, dus ook de recyclage en herstel van toestellen) betekent minder uitgaven voor consumenten en zorgt voor minder afval en minder transport.
PRO gelooft daarom sterk in het belang van een gezonde lokale economie en streeft naar ruimer integratie tussen economie en samenleving: een sterke lokale economie versterkt een lokale gemeenschap en omgekeerd.
Meer dan horeca en detailhandel
Het mag duidelijk zijn dat lokale economie veel ruimer is dan de detailhandel en horeca. Voor PRO gaat lokale economie over alle zelfstandigen en elke activiteit die direct of indirect economische activiteit genereert. Dit betekent dus ook landbouwers en vrije beroepen, de informele economie, maar evengoed start ups, coöperaties, kmo’s en fair trade organisaties. Toerisme (cultuur, erfgoed, (groene) recreatie,...) is ook een deel van de lokale economie. De wekelijkse markt (of gelegenheidsmarkten, - evenementen) zijn weliswaar niet allemaal de lokale mensen en zelfs een concurrentie voor een aantal lokale handelaars, maar ze zijn tegelijk toch een regionale aantrekkingspool.
Hoe de lokale economie versterken
PRO ziet voor de gemeente belangrijke rollen om de lokale economie te versterken, als regisseur, als platform en als facilitator. PRO heeft een reeks concrete maatregelen opgelijst die een gemeente daarbij kunnen helpen.